Copywriter / Po czym poznać okropną agencję marketingową?

Los rzuca nas coraz częściej w objęcia agencji marketingowych.

W niektórych zostajesz na lata i masz dobrych znajomych, którzy dają życzliwe wskazówki i uwielbiają Twoje teksty.

W innych:

  • jest bardzo duża rotacja pań i panów od marketingu, którzy odpowiadają na maile.
  • Ogłoszenia też są stale ponawiane, bo nikt tam nie wytrzymuje. Może się okazać, że masz już w mailach odpowiedź od tej agencji sprzed trzech miesięcy i roku, a teraz znowu kogoś szukają. Za każdym razem kontaktuje się z Tobą inna osoba. Nawet nie możesz się na nią złościć, bo to nie jej wina i też za miesiąc odejdzie.
  • Nierzadkie są nieracjonalne zachowania; np. ktoś ma nagle amnezję i zapomniał, co zlecał; albo po jednym mailu zasypuje Cię zleceniami jak jeszcze nic nie jest ustalone i ledwo zamieniliście dwa słowa. Innym razem przy pierwszym lepszym nieporozumieniu z maili zaczyna sączyć się totalnie nieprofesjonalny jad. Mogą pojawiać się groźby.
  • Właściciel agencji chętnie narzeka na poprzednich copywriterów. Do czasu aż  zdąży się obrazić na Ciebie…
  • Stawki są niskie lub bardzo niskie.
  • Jeśli można gdzieś zademonstrować władzę, to zostanie ona zademonstrowana, nawet jak kwestia jest zupełnie kosmetyczna i dałoby się grzecznie.
  • Czasem agencja manipuluje stawkami i wprowadza przyszłych współpracowników w błąd. Jeśli są podane widełki stawek od-do i myślisz z westchnieniem „no dobrze, ta górna nie jest jeszcze taka tragiczna…”, to raczej licz na tę dolną.
  • Dość częsty jest taki motyw: przy tym pierwszym zleceniu AKURAT stawki są głodowe, ale mamy też czasem inne zlecenia z  wysoką stawką. Nikt nigdy nie doczekał do tych innych zleceń…
  • Jeśli chodzi o wytyczne, to są dwie szkoły: 8 stron nakazów i zakazów lub nic. W piewszym przypadku do groteskowej stawki musisz doliczyć klka godzin na zapoznanie się i ściubolenie. W drugim przypadku robisz na wyczucie i zawsze jest źle.
  • Poprawek jest dużo.
  • Autentyczny cytat z maila od złej agencji marketingowej:„ Szukamy osoby terminowej wraz z rdobrym kontaktem zdalnym ( najlepiej by osoba odpowiadała do 30minut w godzinach 9-21/22 ). ” Takie agencje bardzo często oczekują „dobrego kontaktu” i „sprawnego odpowiadania na maile” – mają na myśli, że już nigdy nie wyjdziesz z domu i nie wyłączysz komputera nawet w Wielkanoc.
  • Ciekawostka: kiepskie agencje sympatycznie podkreślają już w pierwszym zdaniu ogłoszenia, że sprawdzają autentyczność i że oszustwa natychmiast zostaną wykryte. Więc żeby z nimi nie próbować żadnych sztuczek!!!
  • Już nie wiadomo, co gorsze: czy gdy to właściciel się udziala, grozi i wszystko bierze od siebie, czy gdy wysyła w swoim imieniu bogu ducha winne panie od marketingu i content strategów, którzy przecież sami zarabiają mało, na nic nie mają wpływu i też woleliby tego nie robić…

Porządny copywriter dałby teraz ze dwa zdania pokrzepiającego zakończenia. Ale ja tak nie cierpię na siłę wymyślać zakończeń, że chyba po prostu w tym momencie postawię kropkę.

6 komentarzy Dodaj własny

  1. Anna pisze:

    Masz czarną listę takich agencji? Jeśli tak, to możesz podać z nazwy? Wydaje mi się, że na pewno niektóre będą się powtarzały… Na grupach copy też są wspominane. Może trzeba ostrzec innych.

    Polubienie

    1. udajesie pisze:

      hej, bardzo bym chciała, ale podawanie ich z nazw na grupach copywriterskich kończy się linczem ;\ zamieszczałam tam wątek, gdzie mogłam tylko napisać o jednej na C i drugiej, którą już zapomniałam niestety, dużo osób się dołączyło i padały pełne nazwy
      XD wątek do odszukania. Myślę, że w jakimś mniejszym gronie warto by mieć taką listę, bo ja na te ogłoszenia trafiam w kółko czasami…

      Polubienie

  2. Aga pisze:

    Chętnie bym poznała listę, żeby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.

    Polubienie

    1. udajesie pisze:

      problem z nimi jest taki, że właściciele grożą i obiecują zemstę standardowo jak się z nimi współpracuje i podpadnie jedną z wielu rzeczy, więc sobie nie wyobrażam jaką kampanię by przypuścili, jakbym ich umieściła na czarnej liście 😀 Ale agencja na C, kończąca się na E na pewno na niej jest:D

      Polubienie

  3. Astras pisze:

    A teraz o copywriterach.
    Tych zawalających terminy, tych pokazujących w folio cudze teksty, tych, co często chorują, często ktoś im umiera i często mają podbramkowe, życiowe sytuacje, tłumaczące niedotrzymanie terminu.
    I tych, którzy nie dość, że wszystko co powyższe, to jeszcze, jeśli spóźnisz się z przelewem o jeden dzień, to cię zlinczują w internecie.

    Polubienie

    1. udajesie pisze:

      haha tak to prawda, medal ma dwie strony! pozdrawiam:) Sonia

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s